logo
امروز : چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲:۰۶
[ شناسه خبر : ۲۵۸۴۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
نایب‌رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

قیمت‌گذاری کارشناسی و نظارت کافی لازمه کنترل قیمت و تنظیم بازار است

قیمت‌گذاری-کارشناسی-و-نظارت-کافی-لازمه-کنترل-قیمت-و-تنظیم-بازار-است
نایب‌رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان گفت: قیمت‌گذاری صحیح، کارشناسی و منصفانه در کنار نظارت کافی بر قیمت‌های اعلامی دولت سبب کنترل قیمت‌ها و تنظیم بازار می‌شود.

مظاهر یوسفی‌امیری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در خصوص تاثیر دخالت و قیمت‌گذاری دولت بر قیمت اقلام در بازار اظهار داشت: قیمتِ کارشناسی باید همیشه صحیح باشد چرا که اگر قیمت‌گذاری، بالاتر از بازار باشد باعث افزایش قیمت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر قیمت کارشناسی به‌صورت صحیح، منصفانه و کمتر از قیمت بازار باشد قطعاً به قیمت کالا در بازار نیز تاثیر می‌گذارد.

یوسفی‌امیری با بیان اینکه این اتفاق (قیمت‌گذاری منصفانه) در بازار ما باید بیفتد چون کمبود وجود دارد، افزود: در این شرایط اگر قیمت‌گذاری انجام نشود، سوء استفاده‌کنندگان با هزار روش، قیمت کالا را بالا خواهند برد تا از عدم قیمت‌گذاری، سوء استفاده کنند.

نایب‌رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان با بیان اینکه قیمت‌گذاری در وضعیت کنونی بازار حتماً خوب است، گفت: اگر رقابت کامل در بازار باشد و با محدودیت مواجه نشویم، نیازی به قیمت‌گذاری نیست و بازار خودبه‌خود تنظیم می‌شود.

وی افزود: در بازار فعلی چون محدودیت‌های مختلفی وجود دارد حتما باید قیمت‌گذاری صورت پذیرد چرا که قیمت‌گذاری در این شرایط به نفع مصرف‌کننده است اما بحث این است که ما در قیمت‌گذاری‌ها کنترل نداریم.

یوسفی‌امیری با بیان اینکه قیمت‌هایی که اعلام می‌شود بعضی مواقع کارشناسی‌شده نیست، اظهار داشت: قیمت‌گذاری ذاتاً چیز خوبی است به شرط اینکه کارشناسی، درست و به نفع مصرف‌کننده باشد اما اگر قیمتی بالاتر از قیمت بازار اعلام شود که نه تنها قیمت‌گذاری نیست بلکه به ضرر مصرف‌کننده هم است.

وی با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری درست و منصفانه به نفع مصرف‌کننده است، خاطرنشان کرد: مساله دوم در کنترل قیمت‌ها این است که نظارت کافی بر رعایت قیمت‌های اعلامی باشد.

نایب‌رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان گفت: برای مثال؛ قیمت هر شانه تخم مرغ را 43 هزار تومان اعلام می‌کنند در حالی که قیمت آن در بیرون 55 تا 60 هزار تومان می‌شود و دولت، توان کنترل بازار با قیمتی که خودش اعلام کرده را ندارد و در واقع تنظیم بازار اتفاق نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه این امر سبب بی‌اعتمادی به دولت و قیمت‌های اعلامی دولت می‌شود، خاطرنشان کرد: دولت با کلی هزینه و برگزاری جلسات مختلف، قیمت یک کالا را اعلام می‌کند اما این قیمت در بازار رعایت نمی‌شود و نظارت کافی هم صورت نمی‌پذیرد و سبب ایجاد بی‌عدالتی می‌شود.

یوسفی‌امیری افزود: فروشندگان منصف، کالاها را با همان قیمت اعلامی می‌فروشند اما فروشندگان غیرمنصف که باید از بازار کنار گذاشته شوند، کالا را با قیمت بالاتر فروخته و سود بیشتری می‌برند.

وی با تاکید بر اینکه بازار باید به سمت عدالت برود، ابراز کرد: کسانی که منصف هستند و حقوق مصرف‌کننده را رعایت می‌کنند باید بیشترین سود ببرند اما عدم نظارت کافی و هدفمند باعث می‌شود که فروشنده منصف، سود کمتر و فروشنده غیرمنصف، سود بیشتری می‌برد.

نایب‌رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان گفت: متاسفانه تاکنون این موارد در تمام سیاست‌های دولت‌ها در قیمت‌گذاری‌ها لحاظ نشده و همواره قیمت‌های موجود در بازار، چندنرخی بوده و قیمت‌های اعلامی دولت‌ها رعایت نمی‌شود.// آ

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اخبار پربازدید

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۴۷
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۱۲
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۶
  • غروب آفتاب : ۱۷:۵۹
  • اذان مغرب : ۱۸:۱۷
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۳